Hoe gedragsfactoren van websites te verbeteren: een checklist voor specialisten

Internet marketing

website ontwikkelaar

In de afgelopen jaren hebben de gedragsfactoren van de site een van de belangrijkste plaatsen ingenomen bij het promoten en rangschikken van websites door zoekmachines. Daarom is het urgenter dan ooit om ze te analyseren en te verbeteren. Dit geldt met name voor interne factoren waaraan actief kan en moet worden gewerkt.

Wat zijn de intrinsieke gedragsfactoren?

  • aantal sitebezoekers
  • aantal bekeken pagina’s
  • populariteit van pagina’s
  • bouncepercentage
  • gemiddelde tijd doorgebracht op de site
  • website traffic ratio
  • terugkeren naar een site die niet afkomstig is van zoeken

Zoekmachines volgen elke stap van gebruikers op uw site en kunnen op basis van hun kwantiteit en kwaliteit bepalen of een bron gezaghebbend en relevant is. En als dat zo is, dan is dit een groot pluspunt als het gaat om ranking.

Waar komen de gegevens over gebruikersgedrag op sites vandaan?

De belangrijkste bronnen van deze informatie zijn browsers, analysesystemen, verschillende werkbalken, pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines, enz.

En de belangrijkste vraag is hoe je gedragsfactoren kunt verbeteren?

Er zijn “zwarte” en “witte” methoden. We zullen ons concentreren op de tweede, omdat echte specialisten sites alleen op natuurlijke wijze promoten.

Stel je een situatie voor wanneer we naar de site-analyse gaan en zien dat het aantal bezoekers vandaag 100 mensen was, en gisteren bijvoorbeeld 2000, en eergisteren zelfs nog meer. Als dit geen verband houdt met de seizoensgebondenheid van de goederen en diensten die de site aanbiedt, kunnen we praten over voor de hand liggende problemen.

Wat doen we?

We voeren een technische audit van de site uit. Mochten er problemen zijn op de site die niet voldoen aan de eisen van zoekmachines, dan elimineren we deze.

We analyseren de sitepagina’s, de juistheid van de semantische kern en optimalisatie. Als de pagina’s niet zijn geoptimaliseerd, hoe komen gebruikers dan op uw site? En als ze niet correct zijn geoptimaliseerd, moet u ze opnieuw optimaliseren om de site hoger in de zoekresultaten te krijgen.

Verbetering van sitefragmenten met behulp van micromarkeringen en metabeschrijvingstag. Wanneer een gebruiker twee sites ziet die vergelijkbare producten of services aanbieden, kiest hij degene die er aantrekkelijker uitziet in de zoekresultaten. Host de site ook op Google Maps.

Vergroot de linkmassa van de site: linkuitwisselingen, forums, thematische directories, enz. Hoe groter en beter de linkmassa van de site, hoe beter deze scoort, hoe beter de resultaten. Hoe meer bezoekers.

Laten we zeggen dat de gebruiker nog steeds naar de site is gegaan, maar de gedragsindicatoren zijn nog steeds laag. Sommige pagina’s scoren bijvoorbeeld hoog en het gemiddelde aantal bekeken pagina’s en de tijd die op de site wordt doorgebracht, is onaanvaardbaar laag.

Wat doen we?

We analyseren een pagina met een hoog bouncepercentage: op welke woorden scoort het in de zoekresultaten, zijn deze woorden gericht? Stel dat een gebruiker op zoek was naar ‘een jurk kopen’, maar op een blog terechtkwam, op zoek was naar een ‘benzine grasmaaier’ en uiteindelijk op een elektrische machine belandde. Als een persoon niet vindt wat hij nodig heeft, zal hij waarschijnlijk de site verlaten.

We passen de site aan voor de mobiele versie. Het percentage gebruikers dat goederen en diensten koopt via smartphones en tablets, stijgt elke dag. En dit moet worden gebruikt.

Voer een bruikbaarheidscontrole van de site uit: zorg ervoor dat het ontwerp van de site ergonomisch is; juiste navigatie is geconfigureerd; de site heeft alle benodigde secties en het pad ernaartoe is duidelijk en gemakkelijk. Kijk voortdurend wat er verbeterd kan worden in het ontwerp van de site! Gebruik A / B-testen.

Publiceer interessante informatie: teksten, foto’s en video’s (indien van toepassing). Doe er alles aan om de gebruiker op de site te laten komen en deze niet te willen verlaten.

Maak en laat op de site alleen pagina’s achter die zijn bedoeld en nodig voor gebruikers, verwijder onnodige informatie die geen enkele waarde heeft.

Ook het vermelden waard is het directe verkeer. Tussen alle andere kanalen (organisch, doorverwezen, betaald, etc.) speelt het een sleutelrol, omdat het je naamsbekendheid aangeeft. Wat als het bedrijf jong is en de site pas gisteren is gelanceerd? Of bijvoorbeeld: de site bestaat al meer dan een jaar en het percentage direct verkeer is nog steeds laag? Promoot het!

Werk aan branding, niet alleen online, maar ook offline, en vermeld bij het plaatsen van advertenties of een vermelding van een bedrijf altijd het adres van de site. Het is wenselijk dat het kort en gemakkelijk te onthouden is.

Registreer uw site in thematische directories en op verschillende internetsites. Maak uw sitenaam zichtbaar. Hoe meer gebruikers het zien en onthouden, hoe waarschijnlijker het is dat ze niet langer op zoek zijn naar “koop jeans” of “koop een grinder”, maar naar een specifieke site-URL.

En vergeet niet dat het verbeteren van gedragsfactoren niet alleen een positief effect heeft op hoe de site door zoekmachines wordt waargenomen, maar ook op hoe gebruikers deze ervaren. Maar ze zijn ons belangrijkste doel.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/