Elektrisch Vervoer
Image default
Vakantie

Is een elektrische auto goedkoper?

Het is al een paar jaar meer en meer in opkomst: een elektrische auto kopen. Je ziet ze dan ook steeds meer in het straatbeeld; geparkeerd naast kantoor aan de laadpaal of gewoon bij iemand voor het huis aan het bijladen. Toch bestaat er nog steeds de vraag: Is een elektrische auto goedkoper dan een brandstof auto? 

Voordelen van een elektrische auto

Wil je een elektrische auto kopen? Bereid je dan maar vast voor! Want ze zijn fluisterstil, zuinig en schoon. Ook in onderhoud heb je minder omkijken naar een elektrische auto. De dagen van luid ronkende motoren en stinkende uitlaatgassen zijn voorbij als je voor de elektrische auto gaat. 

Ook bij de laadpaal ervaar je de voordelen als elektrische auto bezitter. Want je besparing tijdens het opladen ten opzichte van brandstof tanken is aanzienlijk. En wel ongeveer de helft! De elektriciteit die een elektrische auto verbruikt kost de helft van wat een brandstof auto verbruikt voor dezelfde afstand.

Terugverdientijd elektrische auto

Vooropgesteld; de elektrische auto is in aanschaf duurder dan zijn brandstof slurpende tegenhanger. Het is juist op de wat langere termijn dat de elektrische auto goedkoper wordt. Je moet dus vaak naar het totaalplaatje kijken. Zo betaal je vooralsnog geen wegenbelasting met een elektrische auto. Ook zijn ze in onderhoud goedkoper en is het elektrisch laden per kilometer natuurlijk veel goedkoper dan brandstof tanken.

Onderzoek van het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) geeft uitsluitsel: “de terugverdientijd elektrische auto is 4 jaar.” Rij je dus langer dan 4 jaar in je wagen? Dan is een elektrische auto voordeliger dan een brandstof auto.

Subsidie op je elektrische auto

Ook kun je subsidie krijgen op de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Wel moet de auto dan volledig elektrisch zijn, dus geen plug-in hybrids. Je kunt dan 4.000,- Euro subsidie krijgen mits je auto tussen de 12.000,- en 45.000,- Euro waard is. Ook moet de actieradius hoger liggen dan 120 kilometer.

Toch moeten we er op wijzen dat er elk jaar een subsidieplafond wordt ingesteld dat vaak snel opraakt. Voor vorig jaar was dat 10 miljoen voor nieuwe occasions, wat ongeveer neerkwam op 2.500 wagens. Voor gebruikte occasions was dat 7,2 miljoen, totaal ongeveer 3.600 elektrische auto’s. Wil je dus gebruik maken van die subsidie regeling? Dan moet je tijdig een elektrische auto kopen. Voor dit jaar is het subsidieplafond overigens verhoogd.

Op vakantie met een elektrische auto

Maar een belangrijke vraag is natuurlijk hoe het zit met de actieradius als je met je elektrische auto op vakantie wil? We horen het je haast al denken. Toch behoort ook die mythe tot de verleden tijd. De technologische vooruitgang in accu’s en het steeds efficiënter worden van elektrische motoren geeft elektrische auto’s een steeds grotere actieradius.

Er is dan ook een enorme groei aan mensen die juist de elektrische auto nemen om op vakantie te gaan. Hij is immers goedkoper in verbruik en het aantal laadpalen neemt drastisch toe in heel Europa. Accu’s laden ook steeds sneller op, zodat je niet uren lang hoeft te wachten op een volle accu. Een vakantie naar Italië bijvoorbeeld is prima te doen.

https://elektrischeautovakanties.nl

Gerelateerde artikelen

In vastgoed investeren was nog nooit zo eenvoudig

Vraag naar hotels met laadpaal neemt toe

Dingen om te doen in Parijs in de winter van 2020